visual_IO_01

Werkwijze

Elk project start met een vrijblijvend gesprek op mijn werkplek op IJburg in Amsterdam of bij de klant. Hierin leren we elkaar kennen en wordt er informatie uitgewisseld over het te ontwikkelen ontwerp. Inge Ontwerpt stelt de nodige vragen om tot een duidelijk en volledig plaatje te komen. Vervolgens maakt Inge een plan van aanpak waarin een indicatie van de kosten en de doorlooptijd is opgenomen.

Heb je besloten met Inge Ontwerpt aan de slag te gaan? Dan doorlopen we de volgende fases:

Oriƫntatie fase

In deze fase wordt gekeken naar de uitgangspunten waaraan de opdracht moet voldoen. Wat is de exacte ontwerpvraag? Wat zijn de uitgangspunten, welke doelen wil je bereiken. Het oriƫnterende gesprek wordt vastgelegd in een Debriefing. Zodra dit document akkoord is en de uitgangspunten zijn gedefinieerd kan er en offerte opgesteld worden. Na akkoord wordt er gestart met het concept.

Conceptfase

In de conceptfase wordt het idee, de oplossing van de opdracht, ontwikkeld. Er wordt bepaald op welke manier de opdracht, ingevuld kan worden. Ik onderzoek de markt waarin de klant zich begeeft en koppel dit terug naar de ontwerpvraag. Er worden altijd meerdere ontwerpvoorstellen gemaakt. Deze worden gepresenteerd met een visuele conceptpresentatie bij de klant.

Ontwerpfase

Het gekozen concept wordt vertaald naar de mediadragers. Dit kan een campagne zijn, een huisstijl, een website, een brochure , een tentoonstelling etc. Alle items worden vormgeven en aan de opdrachtgever gepresenteerd. Na akkoord worden de items geproduceerd.

Uitwerkfase

De vormgegeven items worden uitgewerkt voor productie zodat de drukker, webbouwer en de overige producenten de vormgegeven items goed en volgens verwachting kunnen produceren.

Realisatie

De bestanden worden aangeleverd bij de producenten. Proeven en testfases worden bekeken en aan de klant voorgelegd indien noodzakelijk. IO werkt samen met een netwerk van gespecialiseerde vakmensen. Maar er kan natuurlijk ook gewerkt worden met de contacten uit het netwerk van de klant.

Evaluatie

Als al het werk gedaan is en de producten zijn gerealiseerd. Kijk ik graag terug met de klant op het proces en traject van de opdracht. Wat zijn de ervaringen en wat waren de leermomenten. Maar natuurlijk ook om te genieten van het succesvol afsluiten van weer een mooie samenwerking.